Att vara med och skapa nytt är en härlig utmaning!

IMG_0255Karl Larsson är en av de lärare som kommer att arbeta på Carlgrenska. Efter ytterligare en tid som barnledig med dottern Harriet kommer han från och med vårterminen 2014 undervisa i samhällskunskap och historia.

Varför sökte du dig till Carlgrenska?

Jag tycker idén är helt rätt, den ligger verkligen i tiden. Ett waldorfgymnasium ska finnas där eleverna vill att det ska finnas, dvs. i stan. Och tänk vad spännande när elever från många waldorfskolor runt om i landet men även andra ungdomar strålar samman och skapa nytt tillsammans!

Inne i stan finns en helt annan energi som jag tror är precis vad som behövs. Ungdomar är mer sociala än oss som är lite äldre, man vill träffa folk och få nya vänner.

Vad tror du kan uppstå just på Carlgrenska?

Jag tror att de ungdomar som söker sig till Carlgrenska kommer att göra ett väldigt medvetet val, de vill verkligen ha något speciellt och unikt. Många kommer ha en gemensam bas men ändå vilja utforska världen tillsammans med nya vänner.

Men jag tror på waldorfgymnasiets idé mer generellt med ämnesbredd, integration och stort samhällsengagemang.

Carlgrenska kommer ju också vara nytt, vilket naturligtvis är en stor möjlighet för de lärare och elever som sökt sig dit att kunna påverka och utveckla något tillsammans. Det kommer att vara lättare att föra in nya metoder, t.ex. ny teknik, men även ämnesvalet kan utvecklas vidare.

Efter att ha jobbat några år brinner jag för att få vara med och forma något nytt!

Vilka fördelar ser du med ett renodlat gymnasium?

Villkoren är lite annorlunda i klass 1-9 och det påverkar naturligtvis de högre klasserna. Här finns en möjlighet att anpassa skolan helt efter gymnasiets villkor och de äldre ungdomarna.

Hur ser du att det går att utveckla kontakten med samhället?

En naturlig ingång för min del är forskning och kontakten med universitet och högskolor men även med näringslivet. Skolan kan också öppna upp sig mer mot samhället, bjuda in gäster och på ett bättre sätt utnyttja nätverket av föräldrar och före detta elever. Om man kan rama in det pedagogiskt kan det bli en verklig tillgång för eleverna.

Vilka möjligheter finns det att forma ett nytt gymnasium?

Just nu finns det stora möjligheter. Den nya gymnasieskolan håller på att etableras och waldorf finner sin väg inom det nya kurssystemet. Då finns det enorma möjligheter att skapa nytt och utveckla något unikt. Man kan ta sig en hel del frihetsutrymme just nu.

Namn: Karl Larsson
Ålder: 34
Studerat: Statsvetenskap, lärarutbildning i historia och samhällskunskap
Intresse: Idéhistoria, filosofi.
Lärarerfarenhet: 7 år lite från och till i årskurs 8-12 på Ellen Key och Kristofferskolan